Tekno

Tips Foto Bokeh yang Maksimal

Fotografer aktif semasa waktu yang berlinan kerana berkembang teknolog yang pesat. Secara tidak langsung, muncul jurugambar yang berkembang pesat. Istilah Bokeh berasal dari negara ceri Jepun dan popular di kalangan pelukis ringan di Indonesia. Foto Bokeh dapat didefinisikan sebagai latar belakang kabur dan dapat memfokus pada objek foto yang disorot dalam gambar pada hari Isnin (28/9).

Berikut adalah beberapa petua untuk mengambil gambar bokeh:

1. Gunakan lensa bukaan besar

Bokeh ditentukan oleh lensa, bukan kamera. Lensa dan optik di tertentu menentukan bokeh yang disebabkan oleh foto. Gunakan lensa bukaan yang besar. Untuk kamera DSLR dan Mirroless, berikan boleh menggunakan mod boil aperture dan kemudian march lensa ke terkecil. Sebagai contoh, untuk lensa dengan spesifikasi f / 3.5, penggunaan f / 3.5 dan perbezaan f / 5.6.

2. Gerakkan jarak antara lensa dan subjek

Semakin dekat lensa ke subjek utama, semakin kabur. Pelajaran subjek mempunyai sangat dekat, titik fokus lensa semakin dekat dan kedalaman medan menjadi lebih tipis.

3. gerakkan lensa lebih dekat ke subjek

Latar belakang dan belakang sangat dekat, tidak ada kabur yang akan dibuat. Kerana latar belakang masih menjadi topik tumpuan. Kawasan tajam foto secara beransur-ansur berubah, secara beransur-ansur, sedikit demi sedikit. Jadi semakin banyak tepung belakang dari titik titik, belakang belakangnya semakin kabur dan lebih lembut.

semasa mengambil gambar, pilih subjek yang jauh dengan latar belakang

4. Gunakan lensa zoom terpanjang

Jarak antara kamera dan subjek adalah sama, dan menggunakan lensa zoom di sebelah terpanjang secara automatik pada ketajaman lensa. Gunakan memberikan lensa 18-135 mm, gunakan kuali 135 mm, jika berikan lensa 70-200 mm, gunakan kuali 200 mm, dan seterusnya.

5. Gunakan telefoto lensa

Panjang fokus yang lebih panjang ruang yang hubungan tajam dan lebih kabur latar belakang. Menggunakan lensa lebih panjang / telefoto secara automatik dapat menghasilkan foto bokeh yang lebih baik. (Att)

Baca juga: